موج انقلاب

۲۳ مرداد ۹۷ ، ۰۲:۱۶

رفتار شناسی

🔴 رفتارشناسی موضع سست حیدر العبادی


🔸حیدر العبادی، نخست وزیر عراق اخیراً اظهار داشته که تحریم های آمریکا علیه ایران را محکوم می کند اما ناچار است برای حفظ منافع عراق از آنها تبعیت نماید.

درباره این موضع توجه به چند نکته حائز اهمیت است:


🔻۱. با وجود رقبای مطرح و سرسخت، حیدر العبادی برای دستیابی به جایگاه نخست وزیری از موقعیت لغزانی برخوردار است و با این مواضع تلاش می کند:

اولا ؛ نظر جناح های مختلف پارلمان را به دست آورد.

ثانیا ؛ پیام مثبتی به طرف های آمریکایی و سعودی ارسال کند که پس از نخست وزیری آماده همکاری با آنهاست و بدین طریق با جلب حمایت آنها راه دستیابی به پست نخست وزیری را هموارتر کند.


🔻۲. با این حال باید توجه کرد که:

اولا ؛ پست نخست وزیری در عراق،‌ برآیند ائتلاف جریانات و گروه های شیعی است و نه یک شخص خاص.

ثانیا ؛ همان طور که مواضع رهبران و نمایندگان گروه های شیعی عراق طی روزهای گذشته نشان داد، برآیند گروه های شیعی عراق کاملا همسو با جمهوری اسلامی ایران هستند. 

ثالثا ؛ آن چه برای ایران مهم است برآیند ائتلاف های شیعه در عراق است و نه یک شخص خاص. در این برآیند هر ائتلاف سهم خود را دارد و بر آن اساس بازی گری می کند. از این رو موضع حیدر العبادی فاقد ارزش عملی و عینی است.


🔻۳. از دیگر سو، ارتباط عمیق دینی-مذهبی مردم ایران و عراق و پیوند سرزمینی گسترده، بزرگ ترین مانع عملی سازی نظرات سیاست مداران عراقی متمایل و همسو با غرب است

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۳
امیرحسین شاولی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی